.

lördag 8 november 2014

Buckliga burkar / Planting in tins


För att motverka höstmörkret har jag ägnat mig åt plantering. Jag såg några superfina krukor av konservburkar på Pinterest (originalen finns här) och kunde ju inte vänta till våren för att komma igång med planteringen. Nu är inte plantering min starka sida och heller inte särskilt intressant tycker jag. Men jag har ändå lyckats snappat upp att paprikafrön växer som gräs. Och minsann, trotsade inte dessa små kärnor mörkret på dessa breddgrader! Se så fint de kommit upp. 



Fröna i början då de precis grott och vänder sig mot det lilla ljus som finns. 


Burkarna innan jag målade dem. Jag tog en hammare och bucklade till dem med skaftet så att det skulle bli långsmala bucklor. Det var rena lyckträffen. Jag stod med hammaren i högsta hugg och skulle just drämma till med hammarhuvudet när jag besinnade mig och tänkte att det kanske skulle bli bättre med bredsidan. Jag har gjort hål i botten genom att slå en spik genom bottnarna för att dränera överflödigt vatten från mina små plantor. Se fler pyssel på Craftschooling Sunday.

When I found this on Pinterest I felt I just had to try it myself. Because it is November not many things grow here. I decided to try my luck at peppers and it grew despite the little sunlight we get at this time of the year. Prior to painting the empty tins I had a go at them with a hammer. I used the shaft instead of the head to create the kind of dents I wanted. 

Have a look at more crafts at Craftschooling Sunday.

4 kommentarer:

  1. Vilken galen och fin ide. Jag ska testa att sätta lite ärtor i en burk gillar ärtskott i salladen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Superfin originell idé. Detta är ett pyssel där det går att avreagera sig när behovet kommer....

    SvaraRadera
  3. This is so nice and bright! I like their squashiness :-)

    SvaraRadera
  4. Love it! thanks so much for sharing on craft schooling Sunday! These would look great as hanging planters as well!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!