.

onsdag 13 september 2017

Vilene


Jag har fått en sjukt spännande material från CC Hobby. Vilene, försvinningstyg. Jag var väldigt nyfiken på det när jag beställde det men när det väl kom visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med det. Jag tänkte i alla fall visa hur det fungerar (det funkar väldigt bra!) och se om ni har några förslag på vad man kan göra med det. Det är ett tyg som känns ungefär som vliseline men löses upp och försvinner helt i vatten!


Ovan har jag sytt ihop några tygsnuttar på vilene och i mitten har jag sytt ett hjärta. Hela fyrkanten är fastsydd i vilenetyget som ser ut som vilket vitt tyg som helst, kanske lite glesare än ett vanligt bomullstyg, men i stort sett som ett tyg.


Sedan sköljer man allt och vattnet löser upp vilenetyget. Det bara försvinner när man håller det i handen. Fascinerande


Kvar blir sedan endast trådarna i mitten (förutom de rosa tygsnuttarna då).


Nu ser det inte exakt ut som ett hjärta mer, jag får nog träna lite på det. Jag tänker att man kan ha vilene till massor av saker men tar hemskt gärna tips om exakt vad. När jag surfar på det kommer det mest upp att man kan sy ihop en massa småbitar på vilene och sedan har man ett typ lapptäckestyg, fast med massor av småbitar. Ett bra sätt att använda spillbitar alltså. Man kan klippa ut hjärtan och andra figurer i det nya tyget. Men jag tänker att man borde kunna använda det på fler sätt än så? Som sagt, gärna tips om användningsområden.


5 kommentarer:

  1. Jag har tovat ull på liknande tyg, blir jättehäftiga mönster och effekter. Tror dock jag gav bort alstret och kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft något som kallades försvinnande plast, som nog var ungefär samma sak. Jag gjorde bl a snökristaller genom att "brodera" på symaskinen, ungefär som ditt hjärta, här kan du se hur de såg ut: http://tygochotyg.blogspot.se/2009/12/stjarnoklart.html
    Det blev rätt bra även om bilden är bedrövlig, men jag behövde stärka dem för att de skulle hålla formen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det här tipset är suveränt! Jag har provat det nu men ritade men blyerts först och det blev lite grått kvar på snöflingan, men jag ska på't igen, utan blyerts. Tack!

      Radera
    2. Vad kul att det funkade! Du visar väl hur de blev så småningom? Det var så länge sedan jag gjorde mina, så jag minns inte riktigt om jag skissade, men jag har för mig att jag bara sydde tre sömmar som kordsade varandra först, så att jag liksom hade stommen till själva stjärnan, och sedan gjorde "kristallmönstret" på fri hand liksom.

      Radera
    3. Vad kul att det funkade! Du visar väl hur de blev så småningom? Det var så länge sedan jag gjorde mina, så jag minns inte riktigt om jag skissade, men jag har för mig att jag bara sydde tre sömmar som kordsade varandra först, så att jag liksom hade stommen till själva stjärnan, och sedan gjorde "kristallmönstret" på fri hand liksom.

      Radera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!