.

måndag 13 februari 2017

Broderi med textilpennor


Jag har textilpennor från CC Hobby. Det finns många olika men jag har de som heter heter Textiltusch rätt och slätt. Det är som vanliga tuschpennor, ser ut och fungerar precis likadant, men efter målning låter man duken vila över natten och stryker sedan med strykjärn för att fästa färgen. Här har jag målat med pennor och sedan fyllt i konturer och lite annat med broderi. Ett roligt och lite annorlunda sätt för mig att arbeta med textilier. Jag gillade dock det, men jag var lite begränsad till de färger jag hade. Hudfärgen hade jag t ex inte velat ha så skarpt orange som den blev. Det gick inte riktigt att måla lätt med pennorna, som det ju är med tuschpennor. Det blir skarp färg oavsett om man vill eller inte. Dessutom retar jag mig på att jag borde gjort färgerna på havet och himlen tvärtom så att det inte blir ett nattligt dopp. Med broderi kan man ju ändra genom att bara sprätta bort det man sytt, men med tuschpennorna så är det inte möjligt. Gjort är gjort. Nu håller jag på att grunna på ett nytt motiv som kan fungera med så skarpa färger.

Det här var förresten min bild i kedjebroderiet i augusti och även den sista bilden jag gjorde. Därpå fick jag hem min egen duk och den såg ut såg här.


Det var verkligen roligt att få hem den igen och se vad alla hade broderat. En del bilder är lite svårtydda så man får läsa i den dagbok som följde med broderiet hela året för att se hur de andra hade tänkt. Väldigt roligt var det i alla fall att göra och det roliga räckte ett helt år.

3 kommentarer:

  1. Så underbart ditt lilla broderi!! Du har ju verkligen känsla för detta, med föreställande broderi. Kul också att se duken du fick hem. Himla kul idé!

    SvaraRadera
  2. Så fint du har gjort! Bra tips med textil pennorna dem skall jag köpa hem. Jag är återförsäljare på cc-hobby. Maila till mig om du vill ha rabatt på något, Vi är ju gamla blogg kompisar :). Om jag köper dessa pennorna länkar jag gärna till din blogg så får du mer publictet.

    SvaraRadera
  3. Alltså vad häftigt det blev att blanda broderi och textilpennor, supersnyggt!!:)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!