.

tisdag 2 februari 2016

Kedjebroderi


Ett av mina favoritpyssel är broderi. Variationsmöjligheterna är oändliga och materialet är billigt. Just nu är jag med i ett kedjebroderi där vi är tolv stycken som broderar en bild varje månad på en handduk, duk eller örngott och skickar vidare. Jag har inte visat de bilderna innan och passar på att visa mina broderier för oktober-januari.

Att delta i denna kedja är mycket roligare än jag trodde. Först såg jag det bara som ett bra tillfälle att få brodera och slippa ha allt kvar hemma, men det är verkligen kul att se alla andras broderier och få tillfälle att i lugn och ro hemma studera hur de gjort.

Detta har gett mig lite extra inspiration att brodera och jag har många idéer som jag länge velat prova och som jag nu börjat på (typ alla samtidigt). Ni kommer alltså att få stå ut med lite olika broderier framöver.

Oktobers bild (ovan) inspirerades av japanskan Kimika Hara. Hennes webbsida hittar du här men enklast är kanske googla på hennes namn och välja att visa bilder. De är helt underbara!

I november gjorde jag ett paraply i regn som jag höll på att brodera. Alltså en hand som broderar ett paraply men jag hittar inte bilden jag tog på den. Novembers tyg var blått med textiltryck på och  man fick välja en av tolv lappar som alla hade lite olika bakgrund.


December blev en önskelista med en liten cliff hanger på slutet. Jag tänkte mig att betraktaren själv fundera ut det men har för mig att jag tänkte mig att det skulle stå "läsa" där. Minns faktiskt inte riktigt om det var det jag tänkte mig.


I januari blev det en snöflinga av negative stitch, dvs man broderar allt utom just själva motivet. Det var ett örngott och jag har lite dåligt samvete över att jag satte pärlor här eftersom det blir lite knottrigt att vila på. Men nu är det för sent. Januari är ivägskickad till nästa person i kedjan.

Just nu håller jag som bäst på med februaribroderiet, också det med snö. Återkommer när det är klart.

11 kommentarer:

  1. Vilket läckert sätt att brodera snöflingorna., ser superavancerat ut. Kul att du visar upp och berättar om broderikedjan, har aldrig hört talas om tidigare men låter som en rolig grej!

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att novemberbilden dyker upp, den lät spännande. Kul också med pennan som inte skrivit klart, sådant gillar jag massor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord! Det stör mig massor att jag inte hittar bilden för jag vet att jag fotat den. Dyker väl upp nästa år någon gång. Kan inte begripa vart den tagit vägen.

      Radera
  3. Vilken rolig grej! Har också varit med i ett gemensamhetsbroderi en gång (fast det var yllebroderi). Ska ni dela upp alstren mellan er när året är slut, eller vad kommer att hända med dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt oväntat roligt. Alla har vi startat varsitt tyg och vi får i slutet hem vårt eget. Ska bli sååå spännande att se vad alla gjort på mitt. Mitt septemberbroderi fotade jag inte ens. Blev inte alls nöjd med det och tänkte att jag ju ändå får hem det igen.

      Radera
  4. Oh härlig idé vill jag med prova!!! Ser framemot dina bilder så fina broderier!

    SvaraRadera
  5. Men en så kul idé! Vilken skatt du kommer få hem efter ett år!

    SvaraRadera
  6. Vilken fullkomligt fantastisk idé med kedjebroderi! Och så vackra och levande broderier du visar upp! Jag har precis börjat upptäcka (ja, jag vet att det är sent) hur mycket mer som går att göra än korsstygn i klassiska mönster. Dina fina broderier inspirerar mig verkligen!

    SvaraRadera
  7. Kul grej! Fina broderier!! Ja men, det finns ju också prydnadskuddar. Allt som är vackert behöver ju inte vara funktionellt. Häftigt dessutom med "negative stiches"!

    SvaraRadera
  8. Vilken rolig sort utmaning du deltar i. Härligt med färggranna svampar. Min favorit var snöflingan. Den broderings tekniken har jag aldrig hört talas om. Spännande! Detta måste testas!

    SvaraRadera
  9. Vilken förträfflig idé och så kul att få ta det av dina vackra broderier! Spännande att utforska olika tekniker och att dessutom göra det i grupp - ett sånt toppeninitiativ :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!