.

torsdag 21 januari 2016

Monthly makers - avtryck


Glädjande nog fortsatte Monthly Makers in i det nya året. Första temat är "avtryck". För mig blev det en barnteckning som blev ett annorlunda textilavtryck.

För en gångs skull har jag fotat hela processen, något jag vill bli bättre på, men oftast grips jag av själva görandet och struntar i att fota. Men det här gången skärpte jag till mig. Steg för steg gör man så här:


Tag en barnteckning. Detta kan oftast vara det svåraste momentet, särskilt om man inte har barn i lämplig ålder hemma. Jag har dock inte det bekymret och valde en teckning med slott.


Klipp ut motiven.


Fortsätt klippa ut de olika delarna. Här kan det vara en bra idé att man fotat av helheten för det är lätt att glömma hur man ska sätta ihop det igen. Min modell var väldigt enkel, men ändå fick jag inte till det som originalet. Jag lade taket på fel ledd. Nu spelar det ju ingen roll eftersom teckningen var lite krokig och personlig redan från början.


Klipp ut tyg efter mönsterdelarna. Jag valde ett lite styvare tyg, men man kan också välja ett tunt och stryka fast vliseline för att få mer stadga.


Zickzacka fast delarna.


Si så där ja. Nästan klart. Nu är det bara tornen som saknas. Det var ett roligt pyssel om än lite pilligt, vilket är anledningen till att det bara blev ett slott istället för de två jag från början tänkte mig.

Titta nu in till Mikaela på Herbariumet för att se andras avtryck.

10 kommentarer:

  1. Men så fint och superpilligt. Absolut inget för mina klumpiga fingrar. Kul att du visar hela resan. Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. Din skapelse är så ljuvligt fin på så många plan! Älskar att du utgått från den vackra barnteckningen (är det kanske er borg / slott?) och fortsatt i ett annat material. Roligt att få följa med i varje steg i processen också.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé! Och fint blev det också! Jag ser framför mig samma teknik fast som soffkuddar. Den idén ska jag försöka minnas!

    SvaraRadera
  4. Så där kommer jag att tänka på ert hem hädanefter. Helkul idé. Först tänkte jag att du hade karvat en stämpel men det här var ju ännu roligare.

    SvaraRadera
  5. Så fint du har förevigat teckningen! Vad tyckte själva upphovsmakaren om att få se sitt alster i en annan tappning? Kul att få se hela processen (något jag själv är skitdålig på att åstadkomma)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon brydde sug inte alls. Kom inte ens ihåg att hon gjort teckningen. Detta var en stor icke-händelse för henne visade det sig.

      Radera
  6. Åh vilken roligt grej! Superbra sätt att föreviga en teckning, det ska jag försöka komma ihåg sen när W är lite större :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad kul! Jag måste verkligen experimentera mer med applikationsbroderi. Väldigt roligt och fint att utgå ifrån en teckning eller målning - tack för steg-för-stegbeskrivningen :)

    SvaraRadera
  8. Vilken rolig idé och jättefint sätt att bevara barnteckningar!! Ps. Det är Beatrice som har samlingsinlägget på bloggen Herbariumet, inte jag ;)

    SvaraRadera
  9. Så smart att använda barnteckningen och plocka upp den i tyget. Vilken fin gåva för ett barn att en teckning tas tillvara på det sättet. Blev väldigt berörd av den idén. Och det känns så omsorgsfullt komponerat, hela skapelsen.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!