.

onsdag 25 februari 2015

Monthly makers - återbruk



Då var det redan dags för februaritemat hos Monthly Makers, denna roliga idé som 12 bloggare dragit igång. Idag är det Atilio Inspirami som valt temat återbruk. Jag tänkte prova en idé jag haft ett tag om att sätta ihop metallskrot till robotar. Efter en djupdykning i vår metallåtervinning i garaget hittade jag en hel del material att utgå från. Att sedan sätta ihop det vållade en del huvudbry.


Först hade jag svårt att få ihop en enda robot. Det var svårt att para ihop sakerna och svårt att få dem att sitta ihop. Jag använde superlim och det funkade bra men var krångligt att rigga bitarna så de hölls mot varandra tills limmet torkat. Jag bestämde mig för att sova på saken några nätter och vid nästa försök lossnade det. Bildligt talat alltså, inte limmet. När jag väl kom igång gick det som av sig självt och jag fick ihop hela fyra robotar. Den här gången använde jag även limpistolen och det funkade bättre än superlimmet.


En extra utmaning var att få robotarna att stå av sig själva men även det gick bra med alla utom med den rosa Rio-roboten som måste luta mot skåpväggen.

Nu tycker jag du ska ta dig vidare till Atilio Inspirami för att se vad alla andra har återbrukat.

13 kommentarer:

  1. Sååå underbara. Blir helt klart en härmis här, tur att vi inte hunnit lämna iväg elskrotet.

    SvaraRadera
  2. Och nu ser jag att jag länkat till fel blogg. Den rätta Monthly Makers bloggen för februari finns här. http://inspirami.blogg.se/2015/february/monthly-makers-februari-antligen.html

    Rättar till det i inläggetnär jag kommer åt datorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du inte kom åt datorn direkt för nu blev jag ju nyfiken på vad du hade länkat till och då fick jag tillfälle att läsa ett väldigt intressant blogginlägg.

      Radera
  3. Åh vad roligt! Om du en sommar befinner dig i Växjö och har några veckor över tycker ajg att du ska läsa Levande verkstad. så himla kul sommarkurs där man bland annat gör skulpturer av skrot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju superkul! Tyvärr har jag aldrig varit i närheten av Växjö. Än, får man väl säga :)

      Radera
  4. Gud vilken rolig idé! Jättefina!

    SvaraRadera
  5. Åh, rivjärnet! Kul sätt att göra skulpturer och robotar på :)

    SvaraRadera
  6. Ååå vad härliga! Älskar återbruk!

    SvaraRadera
  7. Ååå vad härliga! Älskar återbruk!

    SvaraRadera
  8. Ååå vad härliga! Älskar återbruk!

    SvaraRadera
  9. Så jäkla söta de blev :DD

    SvaraRadera
  10. Så charmiga! Gillar särskilt den med rivjärnet, brukar alltid kolla efter roliga metallskrotsprylar på loppis men är dålig på att faktiskt göra något med det. Ska helt klart försöka göra en egen robot av vad jag har liggandes här hemma, riktigt inspirerande att se hur dina blev :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!