.

tisdag 4 november 2014

Täcken till syster



Ytterligare två UFO har nu blivit klara tack vare Lopplisas uppmaning att färdigställa UFOn. Bakgrunden till de här är att jag sytt två lapptäcken till min systers barn. När jag syr så är det lustbetonat och jag bryr mig inte så mycket om det praktiska och tråkiga. Till exempel storleken. jag syr ett mönster och så blir storleken lite som det faller sig. Jag tänkte att de skulle ha dem som filtar. Några år efteråt visar det sig att de vill ha dem som överkast till sängarna och då är täckena både för korta och för smala. Alltså frågade syster mig om jag kunde göra dem lite större. Man blir ju glad över att de vill ha dem framme så jag lovade att förstora dem. Tyvärr är ändringssömnad och lappning och lagning inte min melodi, som min man ofta påpekar. (Han tycker att det varit bra om man haft någon nytta praktisk nytta av min sömnad.) Så ni förstår att det tagit emot att få till förstoringen av täckena men nu är det gjort!


Det ville till lite sprättande, mycket mätande och huvudkliande och det blev väl inte så där alldeles rakt och perfekt men klara blev dem. Den mörkblå kanten är ny även om det var en annan mörkare kant där innan och jag är nöjd med både resultatet och att jag fick de gjorda till slut. Motivet på det ena täcket är katter i hus och på det andra katter i båtar. Hoppas nu att det dröjer till 15 december då nästa UFO ska vara klart till Lopplisas utmaning för även om det är kul att få saker klara så tar det ju emot att göra de klara. Det är väl därför de är UFOn. Och nu när jag äntligen är klara med de här lägger jag dem även till Husmorsskolans symöte. 










8 kommentarer:

  1. Vilken hyvens moster!!! Så sympatiska och fantasieggande och härliga färgkonstellationer i dessa överkast och vilken seger! Hahaha ja, det finns ett visst motstånd i att hala in ufon.. det är jag plågsamt medveten om! Guldstjärna!

    SvaraRadera
  2. Åhh, vilka fina, vilket jobb du gjort! Jag förstår att de vill ha dem som överkast!

    SvaraRadera
  3. Tjusiga!
    Och så skönt att få färdigt ett par ufo!
    Jag sitter här och suckar och stönar över ett... Fast det ljusnade just en aning :)

    SvaraRadera
  4. Snygga täcken! Där har du lagt ner mycket jobb.

    SvaraRadera
  5. Det var helt klart dom snyggaste täcken jag sett .

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra mönster. Har du något inlägg från när du gjorde motiven?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det! Tyvärr är det från tiden innan bloggen.

      Radera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!