.

fredag 31 januari 2014

Egengjord hudvård


Äntligen blev det av, det som jag tänkt göra så länge.!Nu har jag kavlat upp ärmarna och tagit itu med att koka ihop min egen hudvård. Ska bli spännande att se hur funktionen blir. Hittills är jag nöjd med det jag sett, men det ska ju hålla i längden också.


Min vana trogen att inte kunna göra saker med måtta gjorde att jag provade tre olika recept samtidigt. Först ut var Mormorsglamours mirakelsalva med bivax och olivolja. Superenkla ingredienser men det var svårt att beräkna mängden bivaxplatta i förhållande till olja (vikt? volym?). Jag tror att min kanske hade lite för mycket olja i sig. Jag tror att den här salvan gör susen mot de självsprickor som ibland dyker upp från ingenstans på mina fingrar. Ett gissel som vissa av oss verkar vara behäftade med av någon genetisk nyck och som återkommer från år till år. Olivolja är det enda som verkar bita på dessa så jag har hög tilltro till denna salvas möjligheter.


Näst på tur stod Tant Ninettes Bodybutter med sheasmör, mandelolja och kokosfett. Den här blev mycket härlig i konsistensen och var även den lätt att göra. Även om väntetiden när dekokten skulle svalna innan vispning gjorde att jag glömde den och fick hetta upp på nytt och vänta igen. Härlig fet kräm som jag har tänkt att ha på fötterna när jag sover. En fot-natt-kräm.


Sist ut var läppbalsam, även det från Tant Ninette med bivax, sheasmör och mandelolja. Den här var roligast att göra eftersom det känns som att detta är den jag kommer att ha allra mest nytta av. Praktisk hylsa gör att den nog får följa med som en ständig följeslagare i handväskan.

Nu är jag mycket spänd på att prova mina produkter. En sak jag redan ångrar är varför jag snålade med burkinköpet. Förpackningarna var i särklass det billigaste jag beställde och jag borde definitivt ha köpt fler. Slutprodukten känns mycket lyxigare i fina förpackningar. En annan sak jag halvångrar är att jag lät barnen bestämma den doftolja vi köpte. De valde lime och det är väl inte helt fel, men lime kan lätt få en touch av rengöringsmedel över sig. Detta visste jag men hade liksom glömt det tills limedoften öppnades. Nåja, det kunde varit värre. Möter ni någon som doftar som ett kilo lime blandat med en halv flaska Ajax från topp till tå, så är det jag.

Ni glömmer väl inte att vara med i Utmaningen "I mina händer" på söndag? Det blir tredje söndagen och någon kommenterade att jag gjort minipyssel till båda söndagarna, vilket jag inte tänkt på tidigare. Nu ska jag försöka visa ett något större sak som jag ägnat mig åt. Det blir inget gigantverk, men lite större blir det allt. Vill du vara med visar du något du gjort med dina händer och kopierar titelbilden "I mina händer" till din blogg så är du med. Vi ses på söndag!

4 kommentarer:

  1. Vi verkar bli fler och fler som provar på det här med egengjorda hudvårds- och kosmetikprodukter, kul! Jag är ju också fan av Tant Ninettes body butter och bivaxsalva har jag också gjort. Hade dock neemolja, med väldigt speciell och inte så trevlig lukt i min salva, så jag tvekar lite på att använda den tyvärr. Lavendel är en trevlig doftolja att använda till sådan här grejer tycker jag, doftar gott men inte överväldigande mycket.
    Håller med om att sakerna känns mycket mer tilltalande i fina burkar. Jag beställde sådana där bruna glasburkar med bakelitlock, tycker de är så fina och då känns produkterna riktigt lyxiga!

    SvaraRadera
  2. Härligt med egengjorda produkter, har gjort egen tvål
    men inte ännu prövat på någo annat.
    Tusen tack!
    Till Sunburst rutorna har jag användt Novita - 7 bröder och Schoeller & Stahl - Hit garn
    och virknål 3,5. Det blev så där lagom tjockt.
    Jag brukar länka ihop alla mormorsrutor, med Join as you go,
    det blir snyggt och tar inte så lång tid :)

    SvaraRadera
  3. Heja! Det är roligt och bra att göra eget :) Mitt cerat har räckt hur länge som helst. Mycket drygare än lypsyl!

    SvaraRadera
  4. Du får berätta sedan vilken av produkterna du tyckte var bäst.
    Tror också att det är fler och fler som gör sin egna hudvårdsprodukter.
    då vet man vad det innehåller

    En fin helg till dej. // Lissen

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!