.

lördag 6 oktober 2012

Sugar paste


Idag har jag provat göra min egen sugar paste. Jag steg upp i ottan, då barnen var lugna och sysselsatta med sina egna saker och mannen sov. Helgmorgnar är den bästa tiden på hela veckan. Sedan vispade jag ihop en burk flytande marshmallows med i princip ett helt paket florsocker tills konsistensen inte längre kändes så kletig. Några droppar karamellfärg och så var det klart!


När det var klart ådrog sig mitt experiment barnens uppmärksamhet och jag fick hjälp med att stansa ut figurer. Mitt stans-set visade sig mycket användbart i kombinationen av olika former och storlekar. Det kan jag verkligen rekommendera.


Sugar pasten var verkligen lättarbetad och vi stansade ut massvis av blommor och hjärtan, dekorerade med strössel och plastade in till senare på dagen då vi gjorde tårtan. Slutresultatet blev en tårta överöst med sugarpastefigurer. Det var ett roligt projekt att göra ihop. För barnen var det som att leka med lera men resultatet blev på "riktigt" och kunde användas på en tårta. Förvisso blev en del blev lite skeva och sneda men barnen pöste över av stolthet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!