.

lördag 29 september 2012

Belysning


Veckans tema i Fabriken är belysning. Belysning är en favorit hos mig. Allt från denna genialiska nattlampa från IKEA. Den är säkert ingen nyhet för någon. Mjukt ytterskal så den inte går sönder när den far i golvet och uppladdningsbar så du kan placera den vart du vill. Att den sedan avdramatiserar spöken är också en fördel. 


 Min jordglob är en annan favorit som man kan börja tända nu när höstkvällarna blir längre och längre. Jag har saknat den under sommaren. Den är på timer och går på när man slår sig till ro efter att ha plockat undan disk och barn för kvällen. Den är en signal för att egentiden börjar.


Mitt bästa fynd är dock UFO-lampan. Rakt från sjuttiotalet har den hamnat hos mig. Ni känner säkert igen den, den roterar sakta och färgskiftningarna drar fram som ett norrsken över den. Ger den nostalgikick utan dess like. När jag var liten fick jag aldrig känna på fiberstråna men nu när jag är vuxen känner jag hur mycket jag vill. I skydd av mörket förstås, för mina barn har samma restriktioner som jag hade.



2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är mysigt med en jordglob som lyser. Vi hade en förut men den tog sonen med sig när han flyttade hemifrån. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Underbart att jordgloben är tajmad och signalerar egentid. Jag behöver nog en jordglob jag med.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!