.

måndag 12 december 2011

Pepparkakshus


Då var det dags... Husstommarna har torkat. Man stålsätter sig, håller tungan rätt i mun och håller tummarna. Det är dags för pepparkakshus. Följer Tant Ninettes tips till hur man gör hus.


Godiset väntar. Adventsstjärnan speglar sig i fatet. Nu är det "bara" att skrida till verket.


Voila! I år lyckades det! Inga krossade kakor, inga raserade fasader. Endast lite detaljer som gled ner av tyngdlagen.


Det blev en hel by i år. Kanske vågar mig på det nästa år igen? Då blir målet att göra egen kristyr. Denna gång köpte jag. Man får skynda långsamt och inte ta för mycket nytt på en gång.

5 kommentarer:

  1. Rejält med godsaker på! Bra där! :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Succé! Så snyggt! Och att göra egen kristyr kan nog hjälpa mot tyngdlagen, se till att göra den riktigt tjock så rinner den inte så lätt. Enda problemet är att få fatt i något bra att spritsa kristyren ur. Mamma var en fena på att snurra strutar av bakplåtspapper, jag fick aldrig ordning på den tekniken så jag brukar klippa ett litet litet hål i hörnet på en plastpåse.

    SvaraRadera
  3. Tack för tips! Provade det ett år men klippte för stort hål. Ska försöka igen nästa år.

    SvaraRadera
  4. Tjusigt! Och du, jag gjorde egen kristyr, på äggvitepulver till på köpet, men nä, det sket sig. Färdig kristyr är grejen :-D

    SvaraRadera
  5. Vilka söta små hus! Jag brukar göra egen kristyr, hur enkelt som helst! Prova nästa gång!

    kram Charlotte

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!