.

söndag 27 november 2011

Pepparkaksförberedelser

Första advent och solen når knappt fram, men den förmådde i alla fall kasta en skugga på väggen. Fönstren är gamla och har runnit vilket ger roliga skuggor. 


Förberedde pepparkaksbak genom att göra degen. Brukar köpa deg men provar i år att göra egen. Nu får den ligga till sig tills andan faller på. 


Har många former men favoriten är ändå granen. Lagom stor att doppa utan att bryta och inga utskjutande delar i form av bock-ben som bränns i ugnen.

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild den första. Lite religiös stämning över den... Och så snyggo-virrvarr på sista. Love it! Adventskramen Kicki

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det. Ja, virrvarr är fin. Nyinköpt i våras. Mycket nöjd med inköpet.

    SvaraRadera
  3. Tack!! Du är så välkommen tillbaka!!!
    Vi fick så passande snö så här på första advent!!! Ha en bra vecka! /Angelica

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken fin blogg du har! Och så fiffig du är...draperi av pärlplattor. Det var ju jättefint! Pepparkaksdeg som man gör själv är ju suuperavancerat. Inbillar jag mig iallafall.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ambitiöst att göra egen pepparkaksdeg! Jag brukar köpa färdig i butik men i år tänkte jag slå på stort och köpa deg på ett bageri där jag jobbar. ;)
    Det roligaste är ju ändå att dekorera med kristyr.
    Intressant teori kring formerna också. Jag har alltid varit svag för bocken mest för att jag tycker att den är söt men jag håller med om att benen är ett aber...

    SvaraRadera
  6. Tack snälla du för dina fina kommentarer på min blogg : ) Jag är också sugen på att baka pepparkakor, har faktiskt köpt på mig några nya formar idag.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej! Ja men jag ser ju att du har ett gäng formar du med! Tack för hälsning och tips!
    Fin ljusstake av Ernst du fått, den hamnar bestämt på min önskelista!
    Hälsningar Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Degen funkade bra att göra själv, tack vare tips från Tant Ninette. http://www.familjenbahne.com
    Hon gör ljuvliga hus!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!